pawq.wordpress.com

Temat: Rozruch oporowy i nastawnik predkosci


Patryk Czarnik wrote:
Rozruch oporowy.
Takie pojecie pojawia sie w FAQ (chyba bez wyjasnienia), a takze przy
opisach lokomotyw
(m.in. EU07).

Czy to chodzi o jakies sprzeglo, ktore pomaga w ruszaniu?
Gdy rusza lokomotywa (z pociagiem), (bardzo wyraznie to slychac w EU07,
ale i w EP09)
silniki albo cos innego pracuje na wysokich obrotach, a po osiagnieciu
jakichs 30 km/h,
albo gdy przestaje przyspieszac, cichnie. Czy to wlasnie to?

A moze to chodzi o jakies oporniki wlaczane szeregowo w obwod przy
ruszaniu, zeby
nie zerwac haka? :)


W wielkim skrócie :

generalnie problem polega na tym, że  prędkość w silniku
prądu stałego można  regulować  obwodem wzbudzenia
(bocznikami) ale niestety  w przedziale 0.7 - 1.2  prędkości
znamionowej  ...
a od zera można to zrobić tylko poprzez zmianę
napięcia  zasilania -  a z kolei to napięcie można
zmienić w trojaki sposób :

- układ Leonarda (takie połączenie silnik - prądnica)
- przekształtnikiem tyrystorowym (tak jak w EU11)
- poprzez  rezystory

i na tym właśnie polega rozruch oporowy - energia
pobierana z patyków idzie do silników trakcyjnych
i w opory, które nagrzewają się  tak silnie, że trza
z nich doprowadzać ciepło (stad to huczenie
wentylatorów)

są też inne sposoby, np. łączenie silników w szereg


Czy to dlatego ekspres pruje 160 przez CMK, zeby postac 10 minut na
Zachodniej, bo
nie moze jechac 150-155 ? (tak byloby ekonomiczniej)


spoko,
ja kiedyś miedzy Grodziskiem w WZ telepałem się 60
i zajechałem tylko 5 min przed czasem ...

R.


Źródło: topranking.pl/1572/rozruch,oporowy,i,nastawnik,predkosci.php